Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα (ΓΣΔ)
Η ένωση της ψυχολογίας με τη θεατρική τέχνη και η γέννηση μιας νέας ψυχοπαιδαγωγικής μεθόδου.
Το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα (ΓΣΔ) είναι μια μοναδική βιωματική μέθοδος παιδαγωγικής και ψυχοκοινωνικής παρέμβασης, βασισμένη σε επιστημονικά τεκμηριωμένες πρακτικές του θεάτρου και της ψυχολογίας.
- Αντλεί εργαλεία από το Εκπαιδευτικό Δράμα,
- και τη Γνωσιακή και Συμπεριφορική Ψυχολογία.
Απευθύνεται σε παιδιά με ή χωρίς διάγνωση και έχει στόχο να ενισχύσει την ικανότητά τους να σχετίζονται, να εκφράζονται και να αναπτύσσονται συναισθηματικά, μέσα σε ένα περιβάλλον που τα ενεργοποιεί, σεβόμενο τη μοναδικότητά τους.
Τι συμβαίνει σε μια συνεδρία;
Οι συνεδρίες βασίζονται σε ειδικά σχεδιασμένα σενάρια, προσαρμοσμένα στην ηλικία, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες της ολιγομελούς ομάδας, αλλά και του κάθε παιδιού ξεχωριστά.
Τα παιδιά μπαίνουν σε συναρπαστικές περιπέτειες δράσης, που τους κινούν το ενδιαφέρον και τα προκαλούν να:
- συνεργαστούν και να πάρουν αποφάσεις,
- παρατηρήσουν και να ερμηνεύσουν καταστάσεις,
- αποκωδικοποιήσουν και να εκφράσουν συναισθήματα,
- αναπτύξουν ενσυναίσθηση και αυτογνωσία.
Έτσι, η γνώση δεν τους επιβάλλεται, αλλά προκύπτει οργανικά μέσα από τη συμμετοχή και το βίωμα.
Τι κάνει το ΓΣΔ στο Έναυσμα ξεχωριστό;
Στο Έναυσμα, η εφαρμογή του Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος φέρει την προσωπική μας σφραγίδα: είναι αποτέλεσμα καλλιτεχνικής έμπνευσης, παιδαγωγικής εμπειρίας και επιστημονικής εποπτείας.
Υπεύθυνος για τον σχεδιασμό των συνεδριών είναι ο Μανόλης Δραγάτσης, ηθοποιός, θεατροπαιδαγωγός, εκπαιδευτικός – δάσκαλος θεατρικής αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με πολυετή εφαρμογή της μεθόδου και σημαντική εμπειρία στο πεδίο.
Ο σχεδιασμός πραγματοποιείται σε διαρκή συνεννόηση με τη Σοφία Κουλούρα, ψυχολόγο, πιστοποιημένη στη μέθοδο C.B.D., που έχει τον ρόλο της επιστημονικής συμβούλου.
Η υλοποίηση των συνεδριών γίνεται από κοινού, με τον καθένα να συνεισφέρει από τη δική του σκοπιά:
- τη θεατρική-παιδαγωγική και
- τη ψυχολογική-θεραπευτική,
παρέχοντας έτσι στα παιδιά ένα περιβάλλον που είναι ταυτόχρονα δημιουργικά τολμηρό και ψυχικά ασφαλές.
Η πορεία μας με τη μέθοδο
Η μέθοδος του Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος (ΓΣΔ), όπως εφαρμόζεται στο Έναυσμα, βασίζεται στις αρχές που ανέπτυξε η δημιουργός του Δρ. Χάρις Καρνέζη.
Κατά τη διάρκεια της πολύχρονης συνεργασίας του μαζί της, ο Μανόλης Δραγάτσης συμμετείχε ενεργά, τόσο στην πρακτική εφαρμογή της μεθόδου όσο και σε επιλεγμένες εκπαιδευτικές δράσεις και παραστάσεις στο πλαίσιο των masterclass της.
Αυτή η εμπειρία αποτέλεσε σημαντική επιρροή στο έργο του και έθεσε τις βάσεις για τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζεται και εφαρμόζεται σήμερα το πρόγραμμα στο Έναυσμα.
Η προσέγγισή μας είναι αποτέλεσμα δημιουργικής επεξεργασίας και εμπειρικής ωρίμανσης, που βασίζεται στις θεμελιώδεις αρχές του ΓΣΔ, ενσωματώνοντας αναπόφευκτα τη δική μας πρακτική φιλοσοφία και θεώρηση.
Σε ποιους απευθύνεται;
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους, με ή χωρίς διαγνώσεις.
Έχει αποδειχθεί εξαιρετικά ευεργετικό σε περιπτώσεις όπως:
- ΥΛΑ (υψηλής λειτουργικότητας αυτισμός)
- Σύνδρομο Asperger
- ΔΕΠΥ
- άγχος, φοβίες, χαμηλή αυτοεκτίμηση, εναντιωματική συμπεριφορά
- δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις ή στην έκφραση συναισθημάτων
- επιλεκτική αλαλία
Η κάθε παρέμβαση σχεδιάζεται με εξατομικευμένη στοχοθεσία, ώστε το παιδί να προχωρά στον δικό του ρυθμό, χωρίς πίεση αλλά με ουσιαστική στήριξη.
Τι κερδίζει το παιδί;
- Δεξιότητες ζωής: συνεργασία, ενσυναίσθηση, αυτορρύθμιση
- Αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, κατακτημένη δίκαια και όχι χαριστικά
- Σχέσεις ουσίας με τον εαυτό και τους άλλους
- Απόλαυση στη μάθηση και στη συμμετοχή
Η φιλοσοφία μας
Στο Έναυσμα, δεν δουλεύουμε για να «διορθώσουμε» τα παιδιά.
Τα διευκολύνουμε να συνδεθούν με τον εαυτό τους, να νιώσουν αποδοχή, να βρουν απαντήσεις σε όσα απορούν ή δυσκολεύονται - μέσα από το παιχνίδι, τη φαντασία και τον σεβασμό.
Η βασική μας στόχευση - παρότι στην πράξη απαιτεί δεξιότητα και φροντίδα από τον ειδικό - παραμένει στην ουσία απλή:
να προσφέρουμε περισσότερες ευκαιρίες και εναλλακτικούς τρόπους σε όσα παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν τους κανόνες του παιχνιδιού, ώστε να ανακαλύψουν τη χαρά του να παίζεις και να απολαύσουν τα μοναδικά οφέλη της ομαδικότητας, της συμμετοχής και της φιλίας.
Θέλετε να μας γνωρίσετε;
Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε απορία ή σκέψη σχετικά με το αν το πρόγραμμα ταιριάζει στις ανάγκες του δικού σας παιδιού.
Συχνές Ερωτήσεις (FAQ)
Δεν χρειάζεται να έχουν προηγούμενη εμπειρία ή έφεση στο θέατρο, ούτε να εκφράζονται με κάποιον συγκεκριμένο τρόπο.
Από τη στιγμή που καταλαβαίνουν τι συμβαίνει, αναλαμβάνουν οι εμψυχωτές να τους εμπνεύσουν το κίνητρο να εμπλακούν και να απολαύσουν τη διαδικασία, όπως εκείνα μπορούν και θέλουν.
Οι ομάδες διαμορφώνονται κυρίως με βάση την ηλικία, την αξιολόγηση και τις εξατομικευμένες ανάγκες των παιδιών, ώστε να προκύψει μια λειτουργική και ασφαλής δυναμική.
Αυτό που είναι ιδιαίτερα σημαντικό είναι η ακριβής αξιολόγηση και η κατάλληλη στοχοθεσία για το κάθε παιδί, ώστε να διαπιστωθεί εάν η μέθοδος είναι ο κατάλληλος τρόπος να υποστηριχθεί.
Αυτό επιτρέπει να είμαστε συνεπείς στη βασική ιδέα της εξατομικευμένης παρέμβασης και της ιδιαίτερης ενασχόλησης με το κάθε παιδί ξεχωριστά, μέσα στο πλαίσιο της ομάδας.
Η παρέμβαση δεν έχει αυστηρό τέλος. Το όφελος για τα παιδιά αθροίζεται με τον χρόνο και λειτουργεί όπως η γυμναστική: όσο περισσότερο εξασκείται κάποιος, τόσο περισσότερο δυναμώνει.
Οι στόχοι και η διάρκεια επαναξιολογούνται διαρκώς, ώστε η συμμετοχή να παραμένει ωφέλιμη και ευχάριστη για το κάθε παιδί.
Όλα ρέουν φυσικά, χωρίς καταναγκασμούς, με σεβασμό στην ψυχοσύνθεση και τον ρυθμό της κάθε προσωπικότητας.
Η εμπειρία μας δείχνει ότι, στο κατάλληλο περιβάλλον, ακόμη και τα πιο συγκρατημένα παιδιά κυριολεκτικά ανθίζουν.
Στην πρώτη συνάντηση, οι γονείς μοιράζονται την εικόνα που έχουν για το παιδί και τους προβληματισμούς τους.
Στη δεύτερη συνάντηση, παρουσιάζεται μια συνολική αποτίμηση της πορείας του παιδιού μέσα στη χρονιά.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, οι δίαυλοι επικοινωνίας παραμένουν ανοιχτοί, πάντα με σεβασμό στο παιδί και στο πλαίσιο εμπιστοσύνης της ομάδας.